Lectures and Talks at the Department of Middle Eastern and Southeast Asian Studies
WS 2014/ 2015
Academic Workshop
Dawla Madaniyya - A Future
for the Civil State in the Arab World
The term dawla madaniyya (civil state) was one of the most often heard during the so called ‘Arab Spring’ uprisings across the Arab World. Anti-regime protestors, regime supporters, intellectuals and academics of diverse social and political backgrounds, Islamic scholars, Islamist activists, tribal shaykhs, etc. all made use of it when framing their demands for the creation of a new political system and a new social contract in their respective countries. Used in such a ubiquitous manner, dawla madaniyya became a ‘floating signifier’ invested with multiple notions linked to the relationship between the governing and the governed, to citizenship, justice, security, the role of religion in state, etc. This academic workshop seeks to discuss and elucidate the underlying notions of and visions for the disputed and concept dawla madaniyya in the Arab World. How was dawla madaniyya framed in the various 2011 uprisings and their aftermaths and how was this influenced by the specific local contexts? Which actors were particularly active in bringing forward national and/or regional ideas of dawla madaniyya and how did their visions relate to other concepts of statehood? How have their visions impacted on political debate and reform in the various contexts? What are the historical discursive roots of dawla madaniyya in the Arab world and which changes has the concept undergone since it first began to take shape several decades ago?
Organized by:
Sabine Damir-Geilsdorf (GSSC)
Marie-Christine Heinze (CARPO)
Laila Al-Zwaini (Re:Orient)
19-20 January 2015
University of Cologne, Neuer Senatssaal
Gastvortrag:
Azadeh Banjeh "Beyond Body Boundaries. Performing inside an Islamic Frame"
9.12.2014, 10:00-11:30, Raum 317 Orientalisches Seminar
Persia had been under Islamic dominations since 651. Today the country that is remained from the core of ancient Persia is Islamic Republic of Iran and Islam is the religion of 98% of Iranians. The Iranian Revolution in 1979 transformed Iran from a secular monarchy to an Islamic republic based on the doctrine of Islam. The government is run in accordance with traditional Islamic sharia and this discipline surely affects the performance of Art and specifically theater in Iran. What are the circumstances of performing in this religious frame and what happens to classical performance elements?
How does creativity respond to boundaries?
Veranstaltung mit Larissa Bender, Lehrbeauftragte am Orientalischen Seminar
Innenansichten aus Syrien
Larissa Bender und Mohammad Matroud im Gespräch mit Karin Clark.
Mittwoch, 3. Dezember 2014, 20.00 Uhr
Der Andere Buchladen
Weyertal 32, 50937 Kööln
"Ein Aufbruch sollte es werden, ein Regimewechsel, aus der Diktatur sollte eine Demokratie entstehen –– das waren die Träume einer jungen Generation in den arabischen Läändern, auch in Syrien. Aus dieser friedlichen Protestbewegung hat sich in Syrien ein Kampf zwischen den Regierungstruppen von Präsident Assad, den Rebellen und der islamistischen Terrormiliz ISIS entwickelt und die Menschen zwischen den Kampflinien bangen jeden Tag um ihr Leben. Inmitten dieser Katastrophe hat sich jedoch ein für Syrien beispielloser und in den hiesigen Medien kaum wahrgenommener künstlerischer Aufbruch ausgebildet. Die Journalistin Larissa Bender hat jetzt ein Buch mit dem Titel „Innenansichten aus Syrien“ herausgegeben, in dem dieses kreative Erwachen sichtbar gemacht wurde.
Der Schriftsteller und Lyriker Mohammad Matroud, Stipendiat im Heinrich-Böll-Haus Langenbroich, wird im Gespräch mit Larissa Bender die Veränderungen, die seit Beginn der Revolution zu beobachten sind, beschreiben.
Mohammad Matroud, Schriftsteller, Lyriker aus Qamischli/ Syrien (Jahrgang 1969), war Chefredakteur des Kulturmagazin „Narjis“ und organisierte in seiner Heimatstadt eine Poesie-Biennale und einige Poesie-Foren. Auf Deutsch erschienen: „Lichtungen“, Nr. 139, Literatur aus dem arabischen Raum, Zeitschrift für Literatur, Kunst und Zeitkritik, 2014,
Vertreten in der Anthologie: „Innenansichten aus Syrien“, Edition Faust, 2014.
Larissa Bender studierte Islamwissenschaft, Ethnologie, Kunstgeschichte und Soziologie in Köln, Berlin und Damaskus und arbeitet heute als Übersetzerin aus dem Arabischen und Journalistin. Larissa Bender ist Syrien-Tutorin bei der Deutschen Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) und Dozentin für Arabisch.
Moderation: Karin Clark, freie Autorin, Herausgeberin und Übersetzerin war im Vorstand des Internationalen PEN „Writers-in-Prison Comittee“. Karin Clark ist im Vorstand des Heinrich-Böll-Haus Langenbroich.
Interdisciplinary Conference: “Between Politics and Healing: Understanding Trauma in Conflicts and Recent Violent Transformation Processes from a Comparative Perspective”, 20 - 21 November 2014, University of Cologne
Interdisciplinary Conference: “Between Politics and Healing: Understanding Trauma in Conflicts and Recent Violent Transformation Processes from a Comparative Perspective”, 20 - 21 November 2014, University of Cologne
The conference aims to explore and discuss critically representations, narratives, images and meanings of traumatic situations and events in Middle Eastern countries as well as North and South Africa. It is organized by the Institute of Oriental Studies and funded by Competence Area IV - Cultures and Societies in Transition/Global South Studies Center (University of Cologne).
Summaries of the Papers and Discussion
Das Persische als Lingua franca
Vortrag von Herrn Prof. Ludwig Paul, Inhaber des Lehrstuhls Iranistik an der Universität Hamburg (Afrika-Asien-Institut) auf Einladung des Orientalischen Seminars und im Rahmen der CCLS Lecture Series
http://zsm.phil-fak.uni-koeln.de/20431.html
10.11.2014, 18-19:30 Uhr, Seminarraum SO1 (Seminargebäude - Gebäude 106, Universität zu Köln)
SS 2014
Gastvortrag
der syrischen Schriftstellerin
Rosa Yassin Hassan
"Moderne syrische Literatur: Entwicklungen und
Dynamiken seit dem 20. Jahrhundert"
1. Juli 2014, 10:00 Uhr
Hörsaal VI, Hauptgebäude
21. DAVO-Kongress, 25.- 27. Sept. 2014
Gastgeber Orientalisches Seminar
Internationaler Kongress zur gegenwartsbezogenen Forschung im Vorderen Orient
Der 21. DAVO-Kongress findet in der Universität Köln statt und wird ausgerichtet von Prof. Dr. Sabine Damir-Geilsdorf mit Unterstützung von Annika Dähne M.A. (Orientalisches Seminar). Zuständig für die Organisation ist Amke Dietert, die Generalsekretärin des Kongresses.
Es wird um Anmeldung von Vorträgen aus allen relevanten Disziplinen gebeten, die sich mit gegenwartsbezogenen Forschungen zum Vorderen Orient sowie dessen Beziehungen zu anderen Regionen befassen. Unter dem Raum Vorderer Orient werden alle Mitglieder der Liga Arabischer Staaten sowie Afghanistan, Iran, Pakistan, die Türkei, Israel und die islamischen Staaten der GUS verstanden.
International Conference - Global South Studies Center Cologne
Forms of bonded labour. Conceptual approaches towards a new comparative research framework
June 23-24, 2014
Monday 1 pm - 6 pm
Tuesday 9 am - 3 pm
Neuer Senatssaal
3. Redewettbewerb in indonesischer Sprache
"17.000 Islands of Imagination"
Vorrunde am 4. Juni 2014 um 16:00 Uhr im Archäologischen Hörsaal, Küpperstift 1. OG an der Universität zu Köln
Workshop zur Methode der sozialen Netzwerkanalyse
von und mit Dr. Markus Gamper
25.4. und 9.5.2014
10:00 - 16:00 Uhr
Der Workshop findet im Rahmen des Lehrforschungspraktikums "Ethnographie vor der Haustür" statt, ist aber auch für andere Interessierte geöffnet.
WS 2013/14
Report on the International Conference “Creative resistance: Political humour in the Arab uprisings“
Institute of Oriental Studies, University of Cologne
March 27-29, 2014
Mocking the ruler or representatives of the ruling class can be an effective instrument to question and challenge political power by discrediting its authority and reputation. Modern Arabic culture can draw from a rich tradition in various forms of cultural expression like poetry, caricature and satirical magazines. Since the uprisings and revolutions of 2011, this tradition has turned into a significant repertoire inspiring activists and satirists to develop new humoristic means for challenging and criticizing authorities.
How these new forms of satirical protest and critique developed over the last years was at the centre of an international conference with the title “Creative Resistance: Political Humor in the Arab uprisings”, held from 27-29 of March, 2014, at Cologne University’s Institute of Oriental Studies funded by the Fritz Thyssen Foundation and organized by Prof. Dr. Sabine Damir-Geilsdorf, Dr. Huda Zein, Dr. Stephan Milich and Fabian Heerbaart.
Scholars, artists and activists from Egypt, Lebanon, Syria, Tunisia, the UK, Germany and Iraq were invited to discuss current forms, types and functions of political humour in Arab societies in transition. Guiding questions discussed during the conference were: What are the socio-political functions of humour in the current uprisings? How do current social, political and economic conditions affect the form of humour used in order to express political critique or messages? Can we speak of specific aesthetics regarding humorous expressions? And finally, how do artists and activists playing with humorous forms of expression position themselves within the oppositional movements of their countries?
Subsequent to the opening words by Professor Sabine Damir-Geilsdorf (host of the conference) on Thursday night, Khalid Kishtainy gave the keynote speech. Kishtainy, an Iraqi satirist, writer, journalist and painter living in London, emphasized in his speech on “Humour as Weapon in Civilian Jihad” in the well-attended lecture hall, the importance of humour in civil resistance. Since political jokes do not have to adhere to copyright restrictions, the authors or inventors of the joke cannot be detected. Thus, political jokes are particularly suitable to express political criticism in a non-violent way. Another characteristic, namely the uncontrollable adaptation of jokes to new contexts, transforms jokes into a "traveling weapon" of social criticism. One of the jokes that Khalid Kishtainy recounted during his lecture was about the former president Gamal Abdel Nasser (1918-1970). A journalist who attended the conference in his radio report for the “Deutschlandfunk” quoted this joke a few days later. The journalist changed the joke about Nasser unceremoniously into a joke about the new presidential candidate Sisi - in the sense of Kishtainy.
The first panel “Testimonies of Artists and Activists” held on Friday morning was dedicated to two Egyptian and two Syrian artists/activists who explored the different modes of political humour in their own work and in the wider context of their societies. Mohamed Anwar first presented a historical overview of the political cartoon in Egypt. By means of his own cartoons, he then reflected on the emotional, artistic and conceptual development, which he himself had undergone since the revolution began in January 2011. His colleague Doaa El Adl, currently the best-known female cartoonist in Egypt, also highlighted by means of her own work, that political cartoonists are undergoing a balancing act in contemporary Egypt. Through images, she visually and verbally demonstrated the current situation politically active artists live under. This situation is characterised by rather complex structures and conditions of production for the politically active artists, who are being wedged in between the two bipolar options of the Muslim Brotherhood and the military. In the discussion the question about their current activity as cartoonists came up, given the upcoming presidential elections. Both argued that they are literally on hold and not very active due to the actual situation of military control in Egypt.
This was followed by two lectures on political humour in Syria, which opened an excellent opportunity for comparison. Jamil Al-Abyad presented “Masasit Mati” (Mate tea drinking straws; engl. title: Top Goon: Diaries of a little dictator), an artists’ collective puppet theatre founded in 2011, that spreads (especially via the internet) satirical theatre sketches filled with black humour and commenting critically on the situation in Syria. Bashar al-Asad appears therein in the form of the hand puppet “Beeshu” and is characterised as childish and increasingly bloodthirsty. Due to the fact that the internet no longer works in many parts of the country, the artists’ collective also performs street theatre in Syria. The director reported about his work and stated that humour, in the context of Syria, is not only an important weapon in the fight against the dictatorship, but also to save one’s own humanity and not to lose hope.
Huda Zein who is a Syrian sociologist and lecturer of Arabic at Cologne’s Institute of Oriental Studies presented an opposite view. According to Zein and due to the excessive cruelty and the destruction of social structures and infrastructure, which mean pain and despair for the Syrians, humour has moved in the background in the current situation. She therefore focused in her presentation on the struggle for survival, thus exploring a rather grave aspect of the emotional implications of the revolutionary fight.
Political Art in Syria was also the subject of the afternoon panel “The Power of the Image: Between breaking taboos and documenting the revolution”. Larissa Bender presented the genesis, history, and current situation of the Syrian city of Kafranbel, which has come to world fame through its poster artists. These artists have not been discouraged in their activism despite violent attacks by the government army and continue to introduce every Friday a new poster to the world via the internet. In the discussion, the role of the international community was being debated – especially due to the fact that this community is not willing to take action against the atrocities happening in Syria.
This case study was complemented by the talk of Professor Damir-Geilsdorf about the numerous satires and burlesque attacks on Bashar al-Asad in Internet forums, YouTube videos and other social media. Bashar al-Asad is heavily fought against in this media with all means of political humour. In the discussion the sentiments of the people against its leader were highlighted and how these are being expressed.
The curator and comic expert from Berlin, Anna Gabai, pointed to the latest developments in the Palestinian comic, graffiti and cartoons scene. Artists from the Arab uprising in Egypt, Tunisia and other countries resorted in their works to the repertoire of political art practice already existing in Palestine. Palestinian cartoonists, comic book artists and sprayers are often referred to as pioneers with regards to the increasing tendency among artists to form part of an artist collective while at the same time using new global political expressions. In the discussion the reception of this artistic material was elaborated on and how Israel reacts regarding its production.
On Saturday morning Randa Aboubakr, Professor of English and Comparative Literature at the University of Cairo, opened the panel “Reality as Fiction: Comedy, Literature, Theater, Film.” Her presentation dealt with carnivalesque forms of political humour in revolutionary Egypt. She showed how new forms of action and art, by means of which social and political hierarchies are questioned and turned upside down, have evolved since 2011. Prof. Aboubakr introduced Michael Bakhtin’s concept of the carnivalesque as a theoretical framework, in order to explain the functions and effects of these new artistic expressions. This concept, which has been discussed extensively by the participants, also proved to be useful in the discussions of the other contributions.
Martina Sabra, journalist and Middle East expert from Cologne, took a look behind the scenes of Bassem Youssef’s “Al-Barnameg” – the most successful Arabic comic and television show of all time. She demonstrated the present development as well as the financial and political backgrounds of the show, which has already changed its broadcasting station three times. Moreover, Sabra offered a substantiated media analysis of two episodes of “Al-Barnameg”. In the discussion the coverage of the show and the reactions of the viewers were debated.
Fabian Heerbaart, PHD student from the University of Cologne, discussed newly created forms of street art and graffiti in downtown Cairo, which have proved to be influential as well as politically and spatially contested. Drawing from theoretical paradigms developed by Bruno Latour, he focused on techniques and modes of contemporary murals and street art, which created new dynamic spaces for interaction between the author/artist, her or his cultural ‘product’ and the viewer. In order to gain influence in public discourse or rather to increase awareness, these forms of art searched for the interaction with the viewer and deliberately used digital media. In the discussion the use of public space was highlighted and how it is manipulated for one’s own means (either by the resisters or by those whitewashing the art).
The case of Tunisia was presented by Nathanael Mannone (SOAS/Tunis). He convincingly illustrated how cartoons, memes created and shared on the internet, radio comedians, televised puppetry, and orally transmitted jokes with satirical political content have permeated Tunisian public space, consistently operating as a crucial component of socio-political discourse. He further showed that humor in public spaces not simply served as a coping mechanism, but actively functioned to structure the social world both before and during the revolution. With the well-chosen example of the fictitious return of Ben Ali onto a huge election poster in La Goulette (Tunis), Mannone made evident that political humour even functions as a vital instrument for democracy training.
Lisa Franke, postdoc-researcher in Arabic and Islamic Studies at the University of Cologne, subsequently emphasized the importance of the Egyptian colloquial poetry for the political resistance against authoritarianism and corruption. She focused on the young generation of poets which succeed the two leading “rebels” of the political poetry/song in colloquial Egyptian, namely Ahmed Fuad Negm and Sheikh Imam. They remain almost unnoticed in “Western” scholarly research, despite their considerable social and cultural relevance in Egypt and other Arab countries. In the discussion gender related topics were highlighted and how this fluctuant material is being archived.
In the final presentation of the conference, Stephan Milich, specialized in contemporary Arabic literature, demonstrated on the basis of the figures of the dictator and the soldier, how political satire, parody and humorous disparagement in literature/poetry and photography – influenced by the specific socio-political and cultural conditions – oscillated between carnivalesque and grotesque forms of representation. He showed how some Arab authors and artists reflect critically on the particular conditions of art production and the possibilities of humorous expression under violent circumstances, questioning the involvement of the (western) recipients in (global) power structures. In the subsequent discussion, it was highlighted that research on the reception and emotional reactions of the recipients/readership is needed in order to better understand and measure the effects and scope of art on people beyond the purely aesthetic dimension.
The participation of the Syrian and Egyptian artists and political activists, who presented their very personal and artistic opinions, enriched the scholarly discussions by means of practical relevance, depth and authenticity. This allowed for a more precise and realistic discussion of the central research questions and opened up the opportunity to compare the various highlighted countries and the prevailing forms of artistic expression.
Reviews of the Conference in the media:
Al-Sharq al-Ausat: http://beta.aawsat.com/home/article/72561
Deutschlandfunk: http://www.deutschlandfunk.de/arabische-welt-kreativer-widerstand.691.de.html?dram:article_id=281589
27. - 29. März 2014, Orientalisches Seminar, UzK
International Conference
“Creative Resistance: Political Humour in the Arab Uprisings”
Mocking the ruler or representatives of the ruling class can be an effective instrument to question and challenge political power by discrediting its authority and reputation. The conference aims to explore the various facets and functions of political humour that have occurred in the course of the “Arab Uprising” as a force of creative resistance. Bringing together activists and academics, we seek to analyze and theorize forms of humorous expression in various genres and forms of art (literature, satire, graffiti, theater etc.) as well as different forms of media like newspapers, online-magazines, youtube-videos and banners.
Funded by Fritz-Thyssen-Stiftung
For more information, please contact smilichuni-koeln.de until 15 March 2014
27. Januar 2014, 19:00 Uhr, AStA-Café, Uni Köln
Themenabend "Islam und Sport"
Posterausstellung und Filmabend
Das Lehrforschungsprogramm "Ethnographie vor der Haustür - Islam und Sport" präsententiert Ergebnisse aus den Feldforschungen Sommer Sommer 2013 - Winter 2014.
Im Anschluss findet eine Filmvorführung "Das Mädchen Wadjda" statt.
(Original mit Untertiteln)
16. Januar 2014, 18;00 Uhr im Raum 317
"Aktuelle Diskurse und Themen arabischer Intellektueller"
Im Mittelpunkt des Kurzvortrags und der anschließenden Diskussionsrunde mit Dr. Elizabeth Kassab stehen aktuelle arabische intellektuelle Debatten. Welche Gründe für die kulturelle Malaise und Krise sehen arabische Intellektuelle vor und seit den arabischen Aufständen? Wie ist die Sichtweise prominenter arabischer DenkerInnen auf den Zustand ihrer Kultur und Gesellschaften? Gibt es neue vielversprechende Ansätze seit 2011, oder wird der ‚Arabische Frühling’ eher als Rückschlag gewertet?
Als Vorbereitung werden ein Auszug („conclusion“) aus dem international vielgelobten Buch Contemporary Arab Thought von E. Kassab bei Frau Stork im Orientalischen Seminar zum Kopieren hinterlegt. Der zweite Text kann unter dem Link: http://meta-journal.net/article/view/1038 heruntergeladen werden.
Der Mini-Workshop findet im Rahmen des Seminars „Arabische Intellektuelle und Europa“ statt, ist aber für Interessiere offen.
Um Anmeldung wird gebeten unter smilichuni-koeln.de
20. Dezember 2013, ab 9:30 Uhr, im Alten Senatssaal (Hauptgebäude)
Probevorträge für die W1-Professur für Türkische Sprache und Kultur
9:30 Uhr: PD Dr. Hüseyin Aguicenoglu: Von der "Bauernsprache" zur "Ursprache". Die Bedeutung des türkischen Nationalidioms
10:30 Uhr: Dr. Béatrice Hendrich: "Mutter der Nation" - Politische Funktionalisierung und Lesarten des (weiblichen) Körpers in der Türkei der 1920er und 30er Jahre
11:30 Uhr: Dr. Meltem Kulacatan: Eine Islamisierung der Türkei? Gesellschaftlicher Wandel in der türkischen Öffentlichkeit seit dem Regierungsantritt der AKP am Beispiel der Bildungspolitik
13.:30 Uhr: Dr. Berna Pekesen: Vergangenheit als Populärkultur - Das Osmanenreich im türkischen Fernsehen der Gegenwart
14:30 Uhr: Dr. Christoph Ramm: "Freiheit für Kopftuch und Alkohol" - Gezi-Park und die lange Geschichte des gesellschaftlichen Pluralismus in der Türkei
6. November 2013, 17:45 - 19 Uhr, S 22 (Seminargebäude)
Prof. Dr. Abdulkader Tayob, Cape Town: Cyclical Renewal (Tajdid): Reflections on the history and phenomenology of Islamism, Salafism and Islamic Revivalism
SS 2013
11. Juni 2013, 19:30 Uhr, Hörsaal Gottfried Keller Straße
Podiumsdiskussion: "Syrien - zwischen Revolution und (Bürger-)Krieg?
In zwei Jahren wurden Syrien mehr als 70 000 Menschen getötet. Über eine Million Menschen wurden vertrieben. Täglich fordert der Kampf neue Opfer. Ausländische Akteure unterstützen das Regime und den Widerstand von außen.
- Welche Ziele verfolgen die unterschiedlichen Parteien?
- Welche Perspektiven gibt es für eine Einigung der Oppositionskräfte?
- Steht die gesamte Region vor einer politischen Neuordnung?
- Wie sollte die internationale Staatengemeinschaft handeln?
Über diese und weitere Fragen diskutieren unter der Moderation von Prof. Dr. Sabine Damir-Geilsdorf, Lehrstuhl für Islamwissenschaft, Univ. Köln
Dr. Huda Zein, syrische Aktivistin und Frauenrechtlerin
Ahmad Hissou, syrischer Oppositioneller und Gründungsmitglied des unabhängigen syrischen Journalistenverbands
Prof. Dr. Thomas Jäger, Lehrstuhl für Internationale Politik und Außenpolitik, Universität zu Köln
24.04.13, 10:00 - 11:30, Hörsaal VI (Hauptgebäude)
Dr. Mai Lin Tjoa-Bonatz, FU Berlin:"Orte der Erinnerung: Megalithen und Steininschriften im Hochland von Sumatra"
Beschreibung:
Archäologische Feldforschung haben Megalithen eine 1000-Jahre alten Kultur im Hochland von Jambi entdeckt. Ausgrabungen zeigten, dass diese bis zu 5m langen Steine das symbolische Zentrum von Dorfallianzen markierten, die über den Handel mit dem Tiefland zu Ansehen und Reichtum gekommen waren.
Seit 2011 wurden in West Sumatra Siedlungsplätze des 14.-17. Jahrhunderts ausgegraben. Dorthin hatte im 14. Jahrhundert der letzte hindu-buddhistische König Indonesiens Adityavarman seinen Herrschaftssitz verlegt. Sein Hochlandkönigtum ist durch verschiedene datierte Steininschriften dokumentiert, die die ältesten schriftlichen Zeugnisse für die frühe Geschichte dieser Region bildet.
WS 2012/13
2.11., 23.11., 7.12., 21.12.2012, 18.1., 1.2., 15.2., 1.3., 15.3.2013 jeweils 18-21 Uhr, Hörsaal VIIb, Hauptgebäude (am 7.12. Hörsaal VIIa!!!), Albertus Magnus Platz
Dr. Abdolkarim Soroush: Vortragsreihe zum Thema "Mystik in der modernen persischen Literatur: Analyse der Gedichte Muhammad Iqbals"
Die Veranstaltung ist nur für Studierende und findet in persischer Sprache statt. ECTS können nicht erteilt werden.
SS 2012
05.07.2012, 16 Uhr, Hörsaal Orientalisches Seminar:
Prof. Dr. Peter Pink: "Neyla: Kritik an der bürgerlichen Oberschicht der Metropolen"
Vortragsreihe: Vom arabischen Frühling zum islamistischen Herbst:
15.05.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Ivesa Lübben, CNMS Marburg
"Die neue religiöse Parteienlandschaft in Ägypten: Aushandlungen der Scharia?"
22.05.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Niklas Hünseler, Köln
"Rachid al-Ghannouchi und die Ennahda-Partei - Eine islamische Demokratie für das neue Tunesien?"
05.06.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Dr. Guido Steinberg, SWP Berlin
"Kalter Krieg am Golf. Saudi-Arabien und der Arabische Frühling"
19.06.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Loay Mudhoon, Qantara.de/Deutsche Welle
"Die "islamische Demokratie" - zur Rolle der Religion im Arabischen Frühling"
26.06.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Marie-Christine Heinze, Universität Bielefeld
"(K)Eine Revolution im Jemen? Zum Umbruch in "Südarabien"
03.07.2012, 19.30-21 Uhr, Hörsaal XXI, Hauptgebäude:
Hoda Salah, FU Berlin
"Zweite Revolte für Scheherazades Töchter? Eine Bilanz zur Situation von Frauen im postrevolutionären Ägypten"
SS 2011
- 13.04.2011, 10-11.30 Uhr, Hörsaal XII, Hauptgebäude:
Prof. Azyumardi Azra, State Islamic University Syarif Hidayatullah, Jakarta, Indonesia: "Indonesia, Islam and Democracy"
22.06.2011, 10-11.30 Uhr, Hörsaal XII, Hauptgebäude:Herr Suratno, Universitas Paramadina, Jakarta: "Nahdlatul Ulama (NU): Strengthening Moderate & Peaceful Islam in the Post-Suharto Indonesia"
WS 2010/11
- 03.11.2010, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Loay Mudhoon, Islamwissenschaftler, Verantwortlicher Redakteur Qantara.de: „Das schwierige Handwerk islamischer Reformer“
10.11.2010, 19:30 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Dr. Rolf Mützenich, MdB, Außenpolitischer Sprecher der SPD: „Europa und der Nahe Osten“
17.11.2010, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Dr. Nikolaus Supersberger, Senior Business Developer Energie bei der GTZ IS: „Der unnötige Atomkonflikt – Wie Iran mit erneuerbaren Energien eine Zukunft bauen könnte“
01.12.2010, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Leila Donner-Üretmek, Islamreferentin im Bundesministerium des Innern: „Deutsche Islamkonferenz in ihrer zweiten Phase: Aufgaben und Ziele“
08.12.2010, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Dr. Conrad Schetter, Senior Researcher am Zentrum für Entwicklungsforschung (ZEF) der Universität Bonn: "Die Taliban - Lifestyle zwischen Islamismus, Stammeskultur und Globalisierung"
15.12.2010, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Isabel Schayani, Redakteurin beim WDR-Politmagazin MONITOR: „Hast Du mal einen integrierten Muslim? Islamwissenschaft und Journalismus“
12.01.2011, 14:00 Uhr, Hörsaal XVIIb (Hauptgebäude):
Prof. Dr. Werner Ende, von 1983 bis 2002 Inhaber des Lehrstuhls für Islamwissenschaft an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg: „Die 'Atabât: Begräbnisstätten, Wallfahrtsorte und Zentren schiitischer Gelehrsamkeit“
19.01.2011, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Dr. Mehdi Riazi, Lektor am Orientalischen Seminar der Universität zu Köln: „Zum Humor in der iranischen Protestbewegung“
26.01.2011, 19:00 Uhr, Hörsaal Archäologie:
Dr. Svann Langguth, Lehrkraft am Orientalischen Seminar der Universität zu Köln: „Frühe portugiesische Darstellungen von West-Java“
SS 2010
-
Vortragsreihe „Reiseberichte“ – Aktuelles aus der islamischen Welt
montags 19:30 Uhr im Hörsaal des Orientalischen Seminars
21. Juni 2010: Palästinensische Gebiete: Die israelische Siedlungspolitik im Westjordanland und die Zwei-Staaten-Lösung
Referent: Alexander Rüsche
28. Juni 2010: Türkei: Praktikum beim Orient-Institut in Istanbul – Vorbereitung und Zeit vor Ort
Referent: Bilal Erkin
Bilal Erkin, Bachelorstudent am Orientalischen Seminar, berichtet über sein Praktikum am Orient-Institut in Istanbul. Sein Schwerpunkt wird dabei vor allem auf den Vorbereitungen eines Auslandaufenthalts liegen – von A wie Auslandskrankenversicherung bis Z wie Zuschuss vom DAAD.
5. Juli 2010: Irak: Die autonome Region Kurdistan in ihrem geopolitischen Umfeld
ReferentInnen: Joachim Kaspari, Benjamin Gerold, Nas Zardoshaw
Joachim Kaspari und Benjamin Gerold, Magisterstudenten am Orientalischen Seminar, und Nas Zardoshaw, Bachelorstudentin am Orientalischen Seminar, berichten über ihre Exkursion in die Autonome Region Kurdistan im Irak. Der Schwerpunkt wird dabei auf einer geopolitischen Einordnung in den regionalen Kontext sowie der Kirkuk-Frage liegen.
12. Juli 2010: Libanon – Feldforschung zum konfessionellen Gefüge des Landes
Referent: Wolf-Hagen von Angern
Wolf-Hagen v. Angern, wiss. Mitarbeiter am Orientalischen Seminar, wird über seine Feldforschung im Libanon berichten, welche die Grundlage seiner Dissertation darstellt. Der Schwerpunkt liegt dabei auf den unterschiedlichen Konfessionen im Land und deren Geschichtsbildern.
WS 2006 / 07
- Prof. Dr. Edwin Wieringa: "Ende gut, alles gut? Oder: Das Happy End und die Entwicklungeschichte der sogenannten modernen indonesischen Literatur" (November 2006)
- Ayu Utami: Kebebasan berekspresi dan ancaman gerakan puritan (Ausdrucksfreiheit und die Bedrohung durch die puritanische Bewegung) (November 2006)
WS 2005 / 06
- Gedenkveranstaltung für Irene Hilgers-Hesse. Am 17. Januar 2005 wäre die Begründerin der Indonesischen Philologie an der Universität zu Köln 100 Jahre alt geworden. Sie zählt zu den Pionieren der Beziehungen zwischen Indonesien und Deutschland und war 40 Jahre lang als Geschäftsführerin der Deutsch-Indonesischen Gesellschaft aktiv.Samstag, 3. Dezember 2005, am Malaiologischen Apparat des Orientalischen Seminars, in Kooperation mit dem Forum Cologne for Indonesia und der Deutsch-Indonesischen Gesellschaft e.V
- Frau Hajah Prof. Dr. Titik Pujiastuti (Visiting Professor TUFS, Tokyo University for Foreign Studies): Novel Islam Modern: Tinjauan Isi dan Pola Penulisan (Dezember 2005)
- Prof. Dr. Harald Motzki (Islamwissenschaft, Universität Nimwegen): Methoden der Datierung von ahâdîth (Dezember 2005)
- Dr. Willem van der Molen (Dept. of Southeast Asian Studies, Universiteit Leiden): Syair Puteri Akal and the Problem of Exemplary Conduct (Dezember 2005)
- Prof. Dr. Md. Salleh Yaapar (European Chair of Malay Studies, Universiteit Leiden): The Empire strikes back: Re-writing Malay history and identity in Faisal Tehrani's Novel "1515" (Dezember 2005)
WS 2004 / 05
- Prof. Dr. Lutz Edzard (Oslo): Arabischer diplomatischer Diskurs zwischen Tradition und Moderne: Aus der Arbeit der Vereinten Nationen (November 2004)
SS 2002
- Prof. Dr. Lawrence Conrad (Hamburg): Commentary Culture in Medieval Islam (Mai 2002)
SS 2000
-
Dr. N. Kaptein (Leiden): Muslims, Christians and the State in the Netherlands East Indies and Indonesia (Juni 2000)
-
Prof. Dr. D. Wasserstein (Berlin/Tel Aviv): Schriftlichkeit und Mündlichkeit in der Welt des klassischen und mittelalterlichen Islam (Juni 2000)
WS 1999 / 00
- Prof. Dr. W. Ende (Freiburg): Ein Friedhof und die internationale Politik: Baqi´ al-Gharqad in Medina
WS 1998 / 99
- Prof. Dr. H. Halm (Tübingen): Probleme der islamischen Chronologie (November 1998)
SS 1998
- Dr. N. Kermani (Berlin): Die ästhetische Rezeption des Korans im Spiegel der frühislamischen Geschichte (Juni 1998)
WS 1997 / 98
- Dr. M. Schöller (Erlangen): Die Entstehung der "orthodoxen" Prophetenbiographie (Dezember 1997)
- Prof. Dr. K. Versteegh (Nijmegen): Die Rolle der Semantik in der arabischen sprachwissenschaftlichen Tradition (Januar 1998)
- Prof. Dr. B. Radtke (Utrecht): Die Literarisierung der arabischen Historiografie (Januar 1998)
- Prof. Dr. R. Brunner: Sunniten und Schiiten im 20. Jahrhundert (Februar 1998)
SS 1997
- Prof. Dr. S.A. Arjomand (New York): Public Law in Medieval Islam (Mai 1997)
- Prof. Dr. O. Jastrow (Heidelberg): Mehrsprachigkeit in der Südosttürkei (Juli 1997)
- Prof. Dr. M. Woidich: Konkordanz im Kairenisch-Arabischen
WS 1996 / 97
- Dr. P. Behnstedt: Die arabischen Dialekte Syriens (Dezember 1996)
- Prof. Dr. M. Stol: Schwangerschaft und Geburt im alten Orient und im Alten Testament (Dezember 1996)
- Prof. Dr. W. Arnold (Erlangen): Die arabischen Dialekte der türkischen Provinz Hatay (Februar 1997)
SS 1996
- Dr. S. Naef (Tübingen): Zwischen westlicher Moderne und islamischem Erbe - Arabische Kunst im 20. Jahrhundert (Juni 1996)
WS 1995 / 96
-
Prof. Dr. G. Krämer (Berlin): Theorie und Praxis Islamischer Bewegungen: Kritik und Selbstkritik (Dezember 1995)
-
Dr. Birgit Krawietz (Tübingen): Zur Fehlbarkeit des sunnitischen Mujtahid (Dezember 1995)