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Als Kooperation zwischen dem Institut für Europäische Musikethnologie, dem Musikwissenschaftlichen Institut (Lehrstuhl Musikethnologie) und dem Orientalischen Seminar der Universität zu Köln findet, unterstützt durch eine ERASMUS Partnerschaft zwischen der Université Paris Nanterre und der Universität zu Köln, am 12.6.2018 in der Philosophischen Fakultät eine Doppelvorlesung mit Dr. Nicolas Prévôt (Université Paris Nanterre) und Dr. habil. Martin Greve (Orient-Institut, Istanbul) zu aktuellen Forschungen statt. Dabei wird es vor allem um die Dynamiken und Herausforderungen bei der Erforschung von Musikpraktiken in der Diaspora (Paris, Istanbul, Deutschland) gehen und das Potential, das 'angewandte' und 'kollaborative' Forschungsansätze in diesem Zusammenhang bieten.

Ihre Fortsetzung findet die Veranstaltung am 13.6.2018 im Musiksaal der Musikpädagogik (Humanwissenschaftliche Fakultät). Dort wird Nicolas Prévôt faszinierende Einblicke in seine Feldforschungen in Zentralindien bieten und dabei besonders das Themenfeld Musik, Ritual und Trance beleuchten. Weitere Informationen zu den Vorträgen finden Sie unten.

Interessenten sind herzlich willkommen!

 

12.6.2018

 

16:00 - 18:30 Uhr, Alter Seminarraum 

 

Universität zu Köln
Musikwissenschaftliches Institut
Abteilung Musikethnologie
Albertus-Magnus-Platz

D-50923 Köln

 

Nicolas Prévôt (Paris)

INOUI, An action-research project in Ethnomusicology

 

Martin Greve (Istanbul)

The Sound of Dersim. Musical Tradition and Revival in an Eastern Anatolian Province

 

13.6.2018

12:00 - 13:30 Uhr, Musiksaal 

Universität zu Köln
Institut für Musikpädagogik

Gronewaldstr. 2
D-50923 Köln

 

Nicolas Prévôt (Paris)

A Musical Pantheon: Music and Trance in Middle India

 

 

Biographien und Abstracts

 

Martin Greve is a German ethnomusicologist with a focus on music in Turkey. From 2005 – 2011 he was the coordinator of the Study Program of Turkish Music at the Rotterdam World Music Academy. From 2007 – 2011 he served as advisor to the Berlin Philharmonic concert hall for the concert sequence “Alla Turca.” Since May 2011, Martin Greve has been a research associate at the Orient-Institut Istanbul. In 2017, his monograph “Makamsız. Individualization of Traditional Music on the Eve of Kemalist Turkey” was published. His latest book “Yeni Dersim Soundunun Oluşumu: Anlatılamazı İfade Etmek” (Expressing the Unspeakable: The Emergence of the New Sound of Dersim), co-authored with Özay Şahin, will be published in early 2018.

 

Dr. habil. Martin Greve ist Musikwissenschaftler und Musikethnologe mit einem Arbeitsschwerpunkt auf Musik der Türkei. In seiner Dissertation beschäftigte er sich mit der Geschichte Türkischer Kunstmusik im 20. Jahrhundert. 2003 habilitierte er sich mit einer Studie über Musik aus der Türkei in Deutschland. Martin Greve unterrichtete Musikethnologie, Türkische Musik sowie Interkulturelle Kompetenz an verschiedenen Universitäten und Musikhochschulen in Deutschland und der Schweiz, u.a. an der TU Berlin, FU Berlin, Universität der Künste Berlin, Universität Basel, Universität Heidelberg sowie an den Musikhochschulen Stuttgart und Köln. Von 2005 bis 2011 war Martin Greve Leiter des Studienprogrammes Türkische Musik an der Rotterdam World Music Academy (Teil von Codarts Rotterdam). Von 2007 bis 2011 war er Berater der Berliner Philharmonie bei dem Konzertprogramm “Alla Turca.” Im Rahmen von Kulturhauptstadt Essen 2010 war er künstlerischer Leiter des interreligiösen Konzertprogrammes „Night Prayer“. Seit Mai 2011 ist Martin Greve wissenschaftlicher Referent am Orient-Institut Istanbul. Er ist für das musikwissenschaftliche Forschungsfeld verantwortlich.

 

Nicolas Prévôt is currently a lecturer, head of the Department of Anthropology of the University Paris Nanterre and a member of the Centre de Recherche en Ethnomusicologie (CREM-LESC, CNRS). He has conducted fieldwork in Middle India (Bastar, Chhattisgarh State) and in the Southern Balkans (Macedonia). His research focuses on the ontology and the power of music, especially in ritual contexts, often with a political perspective. As a coordinator of the EMAD masters programme (Ethnomusicology and the Anthropology of dance) and the initiator of a research-action project called “Le Patrimoine Musical des Nanterriens”, he found a new interest in applied Ethnomusicology and visual Anthropology.

 

Nicolas Prévôt leitet die Abteilung für Anthropologie an der Université Paris Nanterre an der er auch auch als Dozent tätig ist. Als Mitglied des Centre de Recherche en Ethnomusicologie (CREM-LESC, CNRS) führten ihn längere Feldforschungsaufenthalte nach Zentralindien (Bastar, Chhattisgarh State) und auf den Balkan (Mazedonien). Seine Forschungen konzentrieren sich auf die Themenfelder Ontologie und Wirkungsmacht von musikalischen Phänomenen, besonders in rituellen Kontexten oft mit einer dezidiert politischen Perspektive. Als Koordinator des EMAD Master Programms (Musikethnologie und Tanzanthropologie) und als Initiation des Aktionsforschungsprojekts "Le Patrimoine Musical des Nanterriens" hat er sich zudem mit aktuellen Tendenzen der "angewandten Musikethnologie" und der Visuellen Anthropologie intensiv beschäftigt.

 

 

INOUI, An action-research project in Ethnomusicology

 

http://www.inouiwebdoc.fr is a webdocumentary film made and enriched by a renewed team of students in Ethnomusicology. Our idea was originally to conduct some fielwork in the vicinity of the university and to create an audiovisual corpus on the musical and dance practices of our neighbours, the inhabitants of Nanterre, a multicultural town in the near suburb of Paris. Beyond the archiving of repertoires and life stories, our ambition has been to emphasize and support the practices of the inhabitants, sometimes holders of a traditional knowledge unknown or ignored by their own neighbours.

 

The Sound of Dersim. Musical Tradition and Revival in an Eastern Anatolian Province

In many aspects the east Anatolian region of Dersim (Tunceli) differs from its neighbouring provinces: until mid-20th century only a small minority spoke Turkish, main languages where Zaza and Kurmanci, until 1915 also Armenian. Moreover it is the only province of Turkey with an Alevi majority. It’s previously rich musical traditions, however, including songs, extended laments, and alevi hymns have hardly survived the manifold terror of the 20th century. In 1937/38 Dersim suffered a military operation ending up in massacres on the population, and forced resettlement to west Turkey. Later the war between the PKK and the Turkish army led to massive migration to Western parts of Turkey and Europe. The lecture aims to describe the difficult research within a traumatized and politicized society, as well as the efforts of Europe and Istanbul based musicians such as Metin & Kemal Kahraman, Ahmet Aslan, Mikail Aslan or Yılmaz Çelik to revitalize the ruins of their musical culture.

 

A Musical Pantheon: Music and Trance in Middle India

 

In Bastar, a former kingdom of Central India (Chhattisgarh State), the shawm and kettledrums ensembles enable to spread 'sonic beings' through time and space. Filling the environment with its energy (shakti), their ritual music enters and influences, sometimes transform, some elements it touches. Like the pantheon it serves, this very flexible and stretchy repertoire takes shape and it experiences all along the ritual, following the constant interactions between the musicians and some villagers possessed by the spirits and deities. The musicians, acting and reacting to the 'play of the gods', perform an uninterrupted series of melodies according to the successive appearings and demands of the incarnated deities. The presentation will be illustrated with video excerpts from extended fieldwork on the site. 

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